Medias makt? En empirisk studie om hur medias gestaltningar av miljöpolitik påverkar människors politiska engagemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Med den här undersökningen strävar jag efter att öka kunskapen kring hur medias gestaltningar av politik och politiker påverkar politiskt engagemang. Det råder skilda meningar inom forskningen om hur politiskt engagemang påverkas av medias gestaltningar. Tidigare studier har kommit fram till allt från att medias gestaltningar aktiverar misstro och cynism, att cynism utgör ett hinder för politiskt engagerade medborgare, som att människor kan vara både cyniska och engagerade. Utmärkande för forskningsfältet är att det inte finns en enhetlig definition av politiskt engagemang, utan har hänvisats till skilda saker såsom valdeltagande, aktivt politiskt deltagande, att bojkotta varor och att känna ett inre engagemang för samhället. I den här uppsatsen undersöks hypotesen att olika framställningar av en sakpolitisk fråga påverkar mang olika mycket. Med utgångspunkt i framingteorin och det politiska debattklimatet, har jag använt två olika sätt att framställa en miljöpolitisk nyhet - som en sakfråga eller som ett strategiskt spel om makt mellan politiska partier. Undersökningen genomfördes sedan i form av ett experiment med två grupper, för att kunna se i vilken grad framställningarna påverkade den beroende variabeln politiskt engagemang olika. Resultaten visade inga statistiskt signifikanta skillnader, men öppnade för nya frågeställningar inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)