CSR som konkurrensmedel : Hur ansvarstagande gällande hållbarhet kan påverka konkurrenskraften

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att undersöka hur företag kan använda sig av CSR för att skapa konkurrenskraft. För att undersöka och svara på syftet etablerades tre frågeställningar som djupare gav svar på syftet. De här frågeställningarna berörde hållbarhet inom transportbranschen, hur CSR påverkar företag inom transportbranschen och vilken ambition det finns i branschen idag. För att svara på dessa frågeställningar har en teoretisk referensram etablerats för att senare skapa en kvalitativ studie innehållande intervjuer. Denna kvalitativa studie visade att CSR och hållbarhetsarbete finns och är utsträckta över transportbranschen, att det används av företag både av moraliskt syfte och för att bli mer attraktiva på marknaden. Den största överensstämmelse mellan det teoretiska ramverket och empirin är att båda menar att effektiviteten i CSR-arbetet till stor del är beroende av den kommunikation och förmedling som är involverad. Den största skillnaden mellan det empiriska materialet och det teoretiska ramverket är realiseringen av hållbarhetsarbetet. De empiriska källorna beskriver stor svårighet att implementera CSR i deras företag, på grund av höga kostnader och bristande intresse från intressenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)