Det vidgade textbegreppet : Med fokus på spelfilm i undervisningen och elevers identitetsskapande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Film används ofta för att fylla ut undervisningstid utan ett egentligt syfte och flertalet elever upplever film som en form av belöning som sker vid särskilda tillfällen utan bearbetning. Syftet med litteraturstudien är att klargöra spelfilmens ställning i grundskolan och hur spelfilm används som pedagogiskt verktyg för elevers identitetsskapande i skolan. Detta kommer besvaras genom följande frågeställningar:

    Är spelfilm användbar i svenskundervisningen? Hur kan undervisning med spelfilm i svenskämnet utformas för att stötta elever i deras identitetsutveckling?   Den litteratur som ligger till grund för studien består av tidskriftsartiklar, doktorsavhandlingar och licentiatuppsatser. Dessa i sin tur är skrivna av nationella och internationella forskare. Resultatet visar att det finns olika uppfattningar om spelfilmens värde. Till följd av att spelfilm inte undervisas i samma utsträckning som typografisk text har det skapats en hierarki där typografisk text värderas högre än spelfilm. I resultatet framgår det hur spelfilm kan undervisas samt mediets koppling till elevers identitetsutveckling.   Texten är skriven ur ett lärarperspektiv med målet att sprida kunskap och inspirera yrkesaktiva lärare. Med vår studie vill vi att lärare ska bli medvetna om spelfilmens användbarhet genom att ta del av den forskning vi sammanställer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)