Relationsskapande på fritidshemmet genom musik : En aktionsstudie om hur relationsskapande genom musik fungerar på fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Simon Granelli; [2020]

Nyckelord: musik; relationskapande; gemenskap;

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur musik fungerar som ett verktyg för relationsskapande arbete inom fritidshemmets undervisning. Studiens syfte är att utföra en intervention på ett fritidshem för att ta reda på hur fritidshemmet pedagogiskt arbetar med relationsskapande samt för att föröka skapa en förändring av synen på arbete med relationsskapande genom musik. Metoden som använts är aktionsforskning där forskaren framarbetat olika aktiviteter för att belysa metoder för att arbeta med musik som relationsskapande verktyg. Dokumentationsverktygen är Videoinspelade aktiviteter, observationer och intervjuer.   Resultatet, som från denna mindre undersökning, visar att relationsskapande genom musik är väldigt användbart som metod och kan med fördel användas mer i relationsskapande på fritidshemmet. Eleverna i studien har reagerat positivt på samtliga aktiviteter och visar viss förmåga att reflektera kring relationsskapande som skett i intervjuer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)