Elevers motivation i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka elevernas motivation i relation till ämnet idrott och hälsa, via en frågeställning: Vad är det som motiverar elever inom idrott och hälsa? Metoden är systematisk informationssökning i databaser som ERC, SPORTDiscuss och Swepub. Det har valts ut 12 primärstudier baserat på relevans och huruvida källan är aktuell. Resultatet är att det finns olika sorters motivation, men där inre motivation anses vara den bästa motivationen. Inre motivation anses bidra mest till glädje, ansträngning och fysisk aktivitet överlag även utanför skoltid. Inre motivation bidrog även positiva aspekter inom sportsmannaanda för eleven. Det finns olika metoder för att uppnå inre motivation, men egenskaper som anses vara viktiga för att nå inre motivation är autonomi, kompetens och samhörighet. Lärarens kommunikation och relation med eleverna påverkar den inre motivation också, där en positiv kommunikation och nära relation påverkar positivt. Studien visar att innehåll som framkallar inre motivation från eleven skapar ett större deltagande, engagemang, kompetens och inspiration till att utöva fysisk aktivitet även utanför ämnet idrott och hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)