Personligt uttryck och sångteknik - En studie om hur sångpedagoger arbetar med personligt uttryck kontra sångteknik

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka hur sångpedagoger jobbar med personligt uttryck kontra sångteknik,samt att problematisera relationen mellan dessa två. Vi vill även undersöka huruvida samspelet mellan lärare ochelev spelar roll i detta sammanhang. Vi upplever att det finns en mängd tillvägagångssätt att jobba medsångteknik och personligt uttryck. Eftersom vi tycker att dessa två är grundbultarna inom sångämnet vill vi meddet här arbetet titta närmare på sångpedagogers tankar om relationen mellan dessa två.De huvudfrågor vi har använt oss av i vår studie är:•Hur kan begreppet personligt uttryck definieras i sångundervisning?•Hur upplever sångpedagoger att sångtekniken påverkas av att jobba med personligt uttryck?•Hur arbetar man balanserat med dessa två aspekter i sångundervisningen?•Finns det faser i elevens utveckling där det lämpar sig bättre att arbeta med det personliga uttrycket?För att svara på dessa frågeställningar har vi intervjuat fem sångpedagoger verksamma i olika sammanhang.Frågorna formulerades i förväg och berörde bland annat respondenternas arbetssätt, erfarenheter inomsångundervisning samt uppfattningar om begreppen personligt uttryck och sångteknik. Vi har också använt ossav litteratur för att få en bild av vad som tidigare skrivits inom ämnet.Respondenterna är till största del eniga om vad ett personligt uttryck innebär, de använde dock varierade sätt föratt beskriva begreppet. Sångtekniken anses vara ett redskap för att kunna uttrycka någonting. Arbetssätten skiftarmen alla ser det personliga uttrycket som en viktig del i undervisningen.Denna studie hoppas vi ska kunna inspirera sångpedagoger att utveckla sina arbetssätt med elevers personligauttryck. Vi anser också att studien har betydelse för musiklärarutbildning och vidare forskning inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)