Sökning: "förskoledidaktik mot matematik"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden förskoledidaktik mot matematik.
1. "Hur mycket matematik du ser handlar bara om hur medveten du är" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av undervisning i matematik i förskolan
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en fenomenologisk ansats utforska hur förskollärarna uppfattar matematikundervisning i förskolan. För att undersöka detta använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Undervisning i den svenska förskolan : Ämnesinnehåll, makt och vetande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studien syftar till att genom deltagande observationer undersöka och analysera hur ämnesområden, makt och vetande synliggörs och osynliggörs i förskolans undervisning. Analysen tar en poststrukturalistisk ansats och vi analyserar fyra observationer genomförda med papper och penna. LÄS MER
3. Förskollärares syn på det pedagogiska uppdraget : En kvalitativ studie med fokus på läroplanen samt yrkets professionaliseringsprocess
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Avsikten med föreliggande studie har varit att ta reda på förskollärares syn på det pedagogiska uppdraget utifrån läroplanens revidering och förskolläraryrkets professionaliseringsprocess. Utifrån de utvärderingar som gjorts av förskolans läroplan har den fått utökade mål framförallt i matematik, naturvetenskap och teknik och förskollärarna har dessutom fått det pedagogiska ansvaret för att arbeta mot de mål som strävas efter i läroplanen. LÄS MER
4. De allra yngsta flerspråkiga barnens meningsskapande i möte med pedagogisk dokumentation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här undersökningen har sin grund i den pedagogiska dokumentation som samlat in vid ett tidigare estetiskt projektarbete, i kursen Förskoledidaktik med inriktning mot etik och estetik, hösten 2011, vid Stockholms universitet. Arbetet utfördes på en småbarnsavdelning vid en förskola i en av Stockholms norra förorter. LÄS MER