Från plånbok till spelglädje En kvalitativ studie om mikrotransaktioners påverkan på kundvärdet i spel

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Mikrotransaktioner är en form av betalning där man erhåller en virtuell vara eller tjänst till låga kostnader. Den negativa effekten av mikrotransaktioner som ofta porträtteras av media är ett problem och spelutvecklare står därför inför en utmaning att forma spel som tilltalar alla typer av spelare, både de som är för och emot mikrotransaktioner. Lyckas de med detta kan det ökade kundvärdet leda till hög lönsamhet. Den teoretiska referensramen utgår från tre nyckelaspekter i skapande av kundvärde - funktionellt, erfarenhetsmässigt och symboliskt värde - samt hur det mäts och identifieras med uppfattat värde. Syfte: Syftet med denna studie är att besvara forskningsfrågan “Hur påverkas kundvärdet i spel av mikrotransaktioner?”. Avgränsning görs för att undersöka spel som är tillgängliga på konsol - Playstation 4 respektive 5 samt Xbox - och PC. Mobilspel inkluderas inte i studien. Metod: Forskningsprocessen för denna kvalitativa studie fokuserar på att samla in data genom intervjuer och tolkande analyser. Vidare används en semi-strukturerad intervjuprocess för att få djupgående svar kring ämnet. Respondenterna består av tio vänner och bekanta till författarna, där samtliga spelar aktivt alternativt gjort det tidigare. Resultat: Slutsatsen som dras utifrån resultat och analys är att mikrotransaktioner med symboliska attribut ger högst kundvärde, mer än de med funktionella och erfarenhetsmässiga attribut. Samt ges förslag till vidare forskning inom ämnet med ett mer diversifierat urval. Studien kan ge praktiskt bidrag som ett underlag för spelutvecklare i utformning av mikrotransaktioner för att skapa kundvärde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)