Varför matematikmaterial? : Material i Montessoriinriktade och Reggio Emilia inspirerade förskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Vi har utgått ifrån det sociokulturella och  fenomenografiska  perspektivet i vår studie. Vår studie har behandlat vilket material som finns och används på respektive förskolor i arbetet med matematiken.  Vi har även undersökt på vilket sätt materialet används av lärarna och av barnen samt om det finns en  matematisk  miljö  på  förskolorna,  och  i  så  fall, hur  den  kommer  till uttryck.   Syftet   med  vår  studie   var  att   ta   reda   på   användningen   av matematikmaterialet  på  förskolor  som  arbetar  utifrån  Montessori  inriktad pedagogik och Reggio Emilia inspirerad pedagogik. Vi har även tagit reda på pedagogers tankar bakom matematikmaterial. Studien har inte som syfte att jämföra de olika pedagogikernas användning av material. Vårt empiriska insamlande  material  har  tagits  fram  via  intervjuer  och  observationer. Pedagoger  som  intervjuats  har  arbetat  med  barn  i  tre  till  fyra  års  ålder. Resultatet  visade  att  samtliga  förskolor  har  matematikmaterial  som  de arbetar  med.  En  del  material  fanns  det  en  specifik  tanke  bakom,  andra material   som   vanligtvis   inte   användes   till   matematik   kunde   bli   ett matematikmaterial  och  pedagogerna  hade  då  ingen  specifik  tanke  bakom detta  material.  Utifrån  resultatet  anser  vi  att  matematikmaterial  är  ett  bra redskap  att  använda  sig  av  för  att  barn  ska  få  en  förståelse  för  vad matematik  innebär.  Vi  anser  också  att  annat  material  som  exempelvis stövlar, bestick med mera kan bli matematikmaterial, det behöver inte finnas en matematisk tanke bakom det från början.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)