Förskollärares användning av digitala verktyg i pedagogiskt syfte : En intervjustudie på en IKT-pilotförskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskaper om hur förskollärare på en IKT-pilotförskola förstår hur digitala verktyg och applikationer (appar) kan användas för att påverka barns lärande, samt vilken digital kompetens de anser att barnen ska få möjlighet att utveckla. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: 1) Hur ser förskollärarna på hur digitala verktyg och appar påverkar barns lärande? 2) Vilket kunnande hos barnen är det som förskollärarna anser är viktigt att ha för att kunna möta samhällets ökade krav på digital kompetens? I studien används semistrukturerad gruppintervju på en IKT-pilotförskola. Resultatet visar att digitala verktyg och appar används som komplement till andra pedagogiska aktiviteter, till exempel till informationsinhämtning och till att skapa med och uttrycka sig med. Tyngdpunkten ligger på att använda tekniken aktivt och kreativt i en producentroll, snarare än i en konsumentroll. Verktygen och apparna fyller en viktig funktion för lärandet inom flera områden som samarbete, samspel, problemlösning, källkritik, matematik och stimulerar till fantasi och kreativitet. De digitala kompetenser hos barnen som informanterna har sett är att barnen: vet hur de kan nå information, har blivit mer källkritiska, kommunicerar och samarbetar för att lösa problem tillsammans vid programmering och skapande aktiviteter och har blivit mer vana vid att hantera tekniken jämfört med för bara några år sedan. Slutligen anser informanterna att digital kompetens är att kunna använda tekniken i en producentroll, vilket de också gör på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)