Tokig i skönlitteratur : en studie om vilka faktorer som påverkar användandet av skönlitteratur i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att medvetandegöra och uppmärksamma betydelsen av olika faktorers påverkan när det gäller att ge skönlitteraturen en plats i skolan samt att synliggöra konsekvenserna av detta ur ett elevperspektiv. Vår frågeställning är; Vilka faktorer anser lärarna i vår undersökning påverkar arbetet med skönlitteratur i skolan? Metod: Vi valde att göra en kvantitativ undersökning genom att dela ut enkäter till verksamma lärare i grundskolan. Anledningen till det var att vi ville nå ut till ett större antal lärare och få ett bredare undersökningsmaterial. Eftersom vi inte var intresserade av människors upplevelse av ett fenomen valde vi bort intervjuer som metod. Istället ville vi undersöka vilken betydelse lärarna ansåg att olika faktorer har för arbetet med skönlitteratur i skolan. Resultat: Vår studie visade att det egna intresset för skönlitteratur är den enskilt största faktorn som lärarna anser påverka användandet av skönlitteraturen i skolan. Den näst största faktorn är närheten till bibliotek. Faktorer som tid, ekonomi, styrdokument och klassrumsmiljön tilldelar lärarna en mindre betydande roll i arbetet med skönlitteratur i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)