Chefsrekrytering : Rekryterares upplevelser och erfarenheter av rekrytering ur ett “värderingsdrivet” perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Företagskultur och ett företags tillhörande värderingar är ett aktuellt ämne som är vanligt att diskutera ur olika perspektiv. Även rekrytering är ett omdiskuterat område. Det är vanligt att man i rekryteringsprocesser använder kompetensbaserade metoder och tekniker där urvalet baseras på de kompetenser som rollen kräver. Denna uppsats undersöker hur företag med en stark och tydlig företagskultur arbetar med kultur och värderingsfrågor i arbetet att rekrytera en chef. Studien genomförs med hjälp av kvalitativ metod, genom semistrukturerade intervjuer och baseras på ett underlag från sex informanter. Dessa informanter arbetar som rekryterare och har erfarenhet av chefsrekrytering i företag med starka och tydliga värderingar. Undersökningen fokuserar på informanternas upplevelser av ämnet och vad de har för perspektiv på hur stor inverkan företagskultur och värderingar har inom chefsrekrytering. Det insamlade empiriska materialet analyseras med utgångspunkt i Scheins (2017) teorier om företagskultur och ledare via en tematisk analys. Resultatet från studien visar att rekryterare upplever att företagskultur och värderingar har stor betydelse och inverkan på rekryteringsprocessen. Detta beror på att chefer är förebilder och behöver ha rätt värderingar för att kunna förmedla och implementera företagets värderingar nedåt i organisationen. Ytterligare resultat som presenteras i undersökningen är att rekryterare har olika metoder för att inkludera organisationens företagskultur och dess värderingar i rekryteringsprocessen. En metod är att inkludera värderingarna i ett kompetensbaserat arbetssätt och omvandla dessa till kompetenser. En tillhörande väsentlig aspekt när värderingar översätts till kompetenser är att det finns tydliga grunder att göra en rättvis bedömning av värderingarna. Samtidigt är en slutsats av denna undersökning att olika perspektiv och erfarenheter bidrar till att utveckla företaget och dess företagskultur framåt. Därför är det viktigt att som rekryterare arbeta med ett mångfaldsperspektiv, då detta kommer gynna både företaget och dess företagskultur på lång sikt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)