Introduktion i förskolan : - Ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Den här studien handlar om att undersöka hur förskollärare arbetar för att skapa en trygg introduktion av de yngsta barnen som för första gången ska introduceras i förskolan, samt vårdnadshavarnas tankar och upplevelser av introduktionen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om både förskollärares arbetssätt och vårdnadshavares upplevelser av introduktionen.Studien grundar sig i intervjuer med fyra förskollärare och fyra vårdnadshavare för att ge insyn i deras tankar, upplevelser och perspektiv. Utifrån tidigare forskning som lyfts i studien framkommer det att introduktionen är betydelsefull för både barn och vårdnadshavare. Det krävs tid och engagemang från de vuxna för att introduktionen ska bli trygg och för att de små barnen ska få förutsättningar att skapa anknytningsrelationer på förskolan. Resultatet av studien visar att introduktionen är till för hela familjen, både barn och vårdnadshavare introduceras till förskolans verksamhet. Det visar även att det är viktigt att skapa trygga relationer mellan förskollärare, vårdnadshavare och barn för att barnet ska få de bästa förutsättningarna till en givande och lärorik förskolevistelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)