Hur träningsideal mellan kön skiljer sig : En jämförande kvalitativ innehållsanalys av Women´s health och Men´s health

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Journalistik

Sammanfattning: Den här uppsatsen undersöker hur budskap och ideal skiljer sig mellan de två hälso- och träningsmagasinen Women’s health och Men’s health som både ägs av det amerikanska företaget Hearst communications samt hur den informationen som presenteras förhåller sig till etablerad kunskap om träning. Uppsatsen tar avstamp i gestaltningsteorin med eget utformade gestaltningsramar, förståelsen för teorier om genus och identitet samt bildens och textens retorik. Genom en kvalitativ text- och en mindre omfattande bildanalys blev slutsatsen att budskap och ideal om träning skiljer sig mellan respektive tidning och att dessa ideal är kopplade till föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt enligt rådande normer. Budskap om träning i Men’s health handlade mer om träning som syftar till att bygga muskler och bli stark som ofta presenterades med detaljrik faktagrundad information. Budskapen i Women’s health gav mer missledande budskap om träning där syftet oftast var att få väldefinierade slanka muskler och den fakta som presenterades ställde inte lika höga krav på läsarens kunskapsnivå om träning och kroppens funktioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)