Att möta en ny värld: : En kvalitativ studie om introduktion i förskolan urvårdnadshavares och förskollärares perspektiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Sara Bask; [2023]

Nyckelord: Anknytning; Introduktion; Kommunikation; Samarbete; Trygghet.;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om erfarenheter och upplevelser bland förskollärare och vårdnadshavare vad avser barns introduktion i förskolan. Studiens frågeställningar var vilka framgångsfaktorer och utmaningar som kan identifieras i introduktionen och vilka likheter och skillnader som finns mellan förskollärare och vårdnadshavares upplevelser av den. Studien har förankring i anknytningsteorin. Materialet till studien har samlats in genom en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer. Informanterna utgjordes av två vårdnadshavare och två förskollärare från olika förskolor. Resultatet visar på olika faktorer som har betydelse för barns introduktion på förskolan. De mest framträdande faktorerna är kommunikation, trygghet, och samarbete mellan hem och förskola. I resultatet framkommer även att brist på tydlighet och kommunikation kan vara en bidragande orsak till att det uppstår missförstånd och bristande tillit mellan vårdnadshavare och pedagoger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)