Sommarlovets påverkan på flerspråkiga barns svenska muntliga narrativer; en analys på mikro- och makronivå

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte var att bidra med information om sommarlovets påverkan på den svenska muntliga narrativa förmågan hos flerspråkiga skolbarn. Metod: Inspelningar av 74 flerspråkiga skolbarns muntliga narrativer till MAIN:s sekvensbilder utförda precis före sommarlovet och precis efter sommarlovet transkriberades och bedömdes på mikro- och makronivå. De mikromått som undersöktes var MLU, grammatisk komplexitet (SI) och lexikal variation (MA-TTR). Makronivån bedömdes utifrån MAIN:s bedömningsprotokoll för narrativ produktion vilken består av delarna berättelsestruktur, makrostrukturell komplexitet samt internal state terms. Resultat: Parvisa t-tester visade inga signifikanta skillnader på makronivå. På mikronivå fanns en signifikant skillnad för genomsnittlig yttrandelängd (MLU) med längre yttranden efter sommaren än före. Resterande mikromått visade inga signifikanta skillnader. Slutsatser: Överlag hade sommarlovet inte någon effekt på den svenska muntliga narrativa förmågan på mikro- eller makronivå hos flerspråkiga barn. Framtida forskning bör avgränsa testningen så deltagarna inte hinner ha någon undervisning mellan testtillfällena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)