Att vara skattskyldig i Sverige? - En beskrivning av skattesystemets utveckling med utgångspunkt i fysiska personers beskattning i Sverige

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Sedan kommunalskattelagen (1928:379), KL, infördes år 1928, har oinskränkt skattskyldighet för fysiska personer förelegat vid bosättning eller vid stadig-varande vistelse i Sverige. Stadigvarande vistelse har inte definierats i lagtext, men den allmänna uppfattningen har sedan 1928 varit en vistelse överstigande sex månader. Inskränkt skattskyldighet har vidare förelegat för fysiska perso-ner endast för vissa angivna inkomster som åtnjutits ifrån Sverige. Under början av 1990-talet genomgick den svenska skattelagstiftningen sin största reform någonsin. Reformen kom att bli känd som ”Århundradets re-form”. Det svenska skattesystemet bygger mer eller mindre fortfarande på den lagstiftning som då implementerades. Under åren har det dock tillkommit lag-stiftning och lagstiftning har behövt anpassas till de krav som ställts på den bland annat på grund av Sveriges medlemskap i EU, men också på grund av ökad internationalisering och globalisering. Vid införandet av inkomstskattelagen (1999:1229), IL, år 2000 skedde inga väsentliga förändringar i lagstiftningen avseende skattskyldighet i Sverige. Obegränsad skattskyldighet i Sverige föreligger för fysiska personer som är bosatta i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller har väsentlig anknytning till Sverige och har tidigare varit bosatt här. Begränsad skattskyldighet före-ligger följaktligen för personer som inte är obegränsat skattskyldiga i Sverige. Beskattningen i Sverige varierar beroende på om den fysiska personen är obegränsat eller begränsat skattskyldig här i landet. För den som är obegränsat skattskyldig i Sverige och som erhåller inkomster som är skattepliktiga i in-komstslaget tjänst, har att betala preliminär skatt genom skatteavdrag utifrån tillämplig skattetabell. För den som är begränsat skattskyldig i Sverige och som erhåller inkomster som är skattepliktiga enligt lag (1991:536) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, har att betala särskild inkomstskatt för utomlands bosatta personer (SINK), vilken är en definitiv skatt om 25 pro-cent. Som en följd av EU-domstolens praxis, har det också införts en möjlig-het för den som är begränsat skattskyldig att begära att bli beskattad enligt IL, och på så sätt undantas från beskattning enligt SINK. Detta för att undvika att svensk skattelagstiftning bryter mot diskrimineringsförbudet i EU-fördraget. Förfarandet för att bli registrerad för att betala skatt i Sverige varierar också beroende på om en person är obegränsat respektive begränsat skattskyldig i Sverige. För den som avser att bosätta sig i Sverige sker skatteregistrering genom att denne folkbokför sig i Sverige. Med folkbokföring avses att fast-ställa en persons bosättning. Dock ska det folkbokföringsrättsliga begreppet inte misstas för det inkomstskatterättsliga bosättningsbegreppet. Bosättning enligt inkomstskattelagstiftningen har sin utgångspunkt i det folkbokförings-rättsliga begreppet, dock är det de faktiska omständigheterna som är avgö-rande för om en fysisk person ska anses bosatt i Sverige och därmed obe-gränsat skattskyldig. För den som avser att vistas i Sverige i mer än sex månader och därmed är obegränsat skattskyldig på grund av stadigvarande vistelse i Sverige, ska för att bli registrerad att betala preliminär skatt lämna in ”Anmälan om preliminär A-skatt (SKV 4402)” till Skatteverket. Anmälningsförfarandet innebär i prak-tiken att myndigheten fastställer vilken skattetabell som ska tillämpas. Skatte-verket ska, för den som får en inkomst som skatteavdrag ska göras från, ut-färda beslut om preliminär A-skatt. En fysisk person har således att göra det sannolikt för myndigheten att denne har en inkomst som skatteavdrag ska göras från. Bevismedel för att styrka att en person har en inkomst som skatte-avdrag ska göras från är arbetsgivardeklarationer, anställningsavtal eller andra handlingar som styrker sådan inkomst. För den som avser att vistas i Sverige i mindre än sex månader och därmed är begränsat skattskyldig i Sverige, ska för att betala särskild inkomstskatt lämna in ”Ansökan om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SKV 4350) till Skatteverket. En sådan ansökan kan antingen lämnas in av den skattskyldige själv eller av den som betalar ut den skattepliktiga ersättningen. Något krav på att det ska finnas en inkomst som skatteavdrag ska göras från föreligger inte. Sammanfattningsvis kan det svenska skattesystemet i det stora hela beskrivas som konsekvent. Utvecklingen som präglat skattelagstiftningen de senaste trettio åren har dock gjort skattesystemet någorlunda komplicerat och svårt att förutse. Förutsebarhet är en del av den grundläggande legalitetsprincipen som präglar det svenska skattesystemet och uppsatsen diskuterar om skattelagstift-ningen är så förutsebar som lagstiftaren tänkt sig i första hand. I takt med att digitaliseringen och internationaliseringen fortsätter att prägla vår omvärld är det ingen tvekan om att det svenska skattesystemet är i behov av en uppdatering till samtiden. Vårt sätt att leva på ser väsentligen annorlunda ut än vad det gjorde för hundra år sedan när lagstiftningen infördes. Enbart detta faktum bör utgöra skäl för lagstiftaren att se över skattelagstiftningen om skattskyldighet i Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)