Internet för högstadiet : Utveckling av en lärarhandledning

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Arbetet som presenteras i rapporten beskriver utvecklingen av en lärarhandledning för undervisning om internet. Bakgrunden är kraven i grundskolans läroplan (Lgr22), och mer specifikt kursplanen i Teknik för årskurs 7-9, på att avhandla internet i undervisningen. Utöver detta utgår arbetet från en ambition att beakta internet som globalt socio-tekniskt system och ge användaren av handledningen stöd för att genomföra undervisningen med hänsyn tagen till rådande teoribildning avseende framgångsrik undervisning om tekniska system och systemtänkande. Designprocessen har varit inkrementell och iterativ. I steg redovisas hur lärarhandledningen växt fram från en ursprunglig intention om en kortare lektionssekvens, utan djupare förankring i lärandeteori eller med stöd för bedömningsaktiviteter, till en anpassningsbar och modulbaserad handledning med processorienterat och utforskande arbetssätt som ledstjärna. Under designprocessen har styrdokumentens krav länkats till uttalade lärandemål och relevanta bedömningsaktiviteter har formulerats. Systemperspektivet har adderats liksom didaktiskt motiverade principer och läraktiviteter/moduler. De senare utformade med hänsyn till bedömningsbarhet formativt och/eller summativt samt att ge förutsättningar till varierad redovisning av kunskaper och förmågor som sammantaget gynnar en likvärdig bedömning av elevprestationer. Särskild vikt har lagts vid att läraktiviteter också ska ha en viss redundans gentemot lärandemål för att lärarhandledningen ska vara robust mot genomföranden där vissa moduler av olika skäl väljs bort. En bärande idé för handledningen har i linje med styrdokumenten också varit att bidra till att intresse och lust att lära hos eleverna. Engagemang hos eleverna uppnås utöver det elevaktiva utforskande arbetssättet bland annat genom elevinflytande över delar av innehållet, i synnerhet de moment som handlar om bra och mindre bra sidor hos webben utifrån ett användarperspektiv. En rudimentär utvärdering av tre lärare i målgruppen visar på användbarhet och uppskattning i främst tre avseenden, i) en möjlighet till anpassning till olika förutsättningar genom moduluppbyggnad, ii) en tydlig konstruktiv länkning till lärandemål och bedömningskriterier samt iii) ett stöd för vilka konsekvenser en eventuell anpassning innebär i de sistnämnda avseendena. Avseende vidareutveckling av den föreliggande lärarhandledningen har två förslag identifierats. Dels i) en digitalisering av handledningen som gör den mer lättillgänglig och enklare att underhålla. Som webbaserad kan det modulbaserade upplägget konfigureras av lärare med de moment som hen finner lämpligt och omedelbart få återkoppling avseende konsekvenser i relation till lärandemål och bedömningskriterier. Dels ii) ett tillägg av en modul som säkrar en tydligare måluppfyllnad gentemot läroplanens skrivningar om risker och säkerhet i teknikanvändning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)