Samverkan, vad ska det vara bra för? : en kvalitativ studie kring yrkeskultur och samverkan inom skolans organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka möjliga kopplingar mellan yrkeskultur och samverkan inom skolans organisation. För att närma oss begreppet samverkan valde vi att se till samarbetet mellan olika yrkesgrupper inom skolan utifrån organisation, sekretess, yrkeskultur och hierarki. Yrkesgrupperna vi valde att inrikta oss på var skolkurator, skolsköterska och lärare. Vi har intervjuat totalt sex respondenter från tre olika yrkesgrupper. De två teoretiska perspektiv vi valde var det socialkonstruktivistiska perspektivet och organisationsteorin. Resultatet analyserades utifrån fenomenologin. I det empiriska resultatet har vi redovisat respondenternas upplevelser kring samverkan, yrkeskultur och organisation. Vi fann både likheter och skillnader i respondenternas upplevelser. Samtliga respondenter tycker dock att samverkan är något viktigt och nödvändigt. Av respondenternas svar framgick vidare att organisatoriska positioner och skilda målsättningar ibland kan stå som hinder för en tillfredställande samverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)