Distansundervisning och Coronapandemin : Distansundervisningens påverkan på elevers upplevda delaktighet i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker om distansundervisningen under Coronapandemin har påverkat elevers upplevda delaktighet i skolan. Studien utfördes för att ta reda på om elever anser att pandemin påverkat deras möjligheter till att ta del av de delaktighetsaspekterna specialpedagogiska skolmyndigheten anser krävas för en bra och givande skolgång. Studien genomfördes som en kvantitativ undersökning och materialet samlades in med hjälp av en enkätstudie. Med hjälp av specialpedagogiska skolmyndighetens delaktighetsmodell kan vi jämföra elevernas svar och teorin för att fastställa om distansundervisningen är positiv eller negativ för delaktighet. Undersökningens resultat var att samtliga aspekter försämrats under pandemin och att distansundervisningen inte är påverkat delaktighetsaspekterna positivt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)