”Binna Bánnaš finns ju men det brukar man ju mest kolla på när man är liten” : Flerspråkiga samiska lågstadieelevers relationer till och erfarenheter av språk samt vanor av litteracitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Denna studie lyfter flerspråkiga samiska lågstadieelevers relationer och erfarenheter av språk och vanor av litteracitet. Studien utgår från ett fenomenologiskt perspektiv där fem semistrukturerade gruppintervjuer med tio informanter har genomförts för att lyfta fram ett urval samiska elevers relationer och erfarenheter till språk samt vanor av litteracitet. Studien har en kvalitativ forskningsmetod där fokus legat på kvalitet snarare än kvantitet. Resultatet av denna studie visar att samiska lågstadieelever har varierade vanor att konsumera litteracitet. Eleverna konsumerade litteratur och media i varierande grad och det var ofta något som skedde i samspel med andra människor. Vidare visar resultaten att samiska lågstadieelever möter och önskar få möta många varierande språk generellt och i anknytning till litteracitet. Samiska är det språk som eleverna betonade att de ville få möta mer litteracitet på eftersom det tillgängliga utbudet inte tilltalade dem eller var svårtillgängligt. Avslutningsvis lyfte eleverna fram olika relationer och erfarenheter till språk som relaterade till media, kommunikation, specifika situationer och inkludering såväl som exkludering. Det finns få studier som lyfter samiska elevers röster och denna studie är ett viktigt bidrag till diskussionen om hur viktigt det är att samtliga språk hos flerspråkiga elever uppmärksammas och uppmuntras i undervisningen angående litteratur och media.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)