IT offshoring och offshore outsourcing : en affärsstrategi mellan Sverige- Indien – vikten av kommunikation och förståelse av skilda aspekter

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Att finna nya vägar för att reducera och effektivisera verksamheten blir allt vanligare bland dagens företag. Världen blir mindre och företag finner möjligheter att utveckla sin verksamhet med hjälp av andra företag. Detta innebär att de nationella gränserna alltmer börjar suddas ut, att söka internationella partners har därmed blivit allt vanligare för att integrera ny teknik och innovationer i verksamheten. Att välja att offshora delar av verksamheten till Indien innebär ofta nya utmaningar för företaget. I denna affärsrelation kommer företaget att möta kulturella, kommunikativa och organisatoriska skillnader. Dessa utmaningar kommer att innebära stora förändringar i den interna verksamheten där avsikten med förändring är att åstadkomma ett lyckat resultat. Att utveckla IT-funktioner och idéer tillsammans med en samarbetspartner som befinner sig i ett avlägset land där språk, synsätt, intressen skiljer sig åt kräver mycket engagemang, tid och tydlig kommunikation för att samordna verksamheterna. Vi har undersökt dessa fenomen för att få en förståelse över kommunikationen betydelse och vilka kommunikativa utmaningar SMF möter när de vänder sig till indiska IT-leverantörer för att utveckla verksamhetens IT-resurser.I den teoretiska delen lyfts det fram vad den tidigare forskningen säger om offshoring och offshore outsourcing. I vår empiriska del har undersökt på vilket sätt svenska och indiska företag vid IT-offshore hanterar processer, kulturella olikheter, relationen och ledarskap, och vilken betydelse den har kommunikativa förmågan i dessa sammanhang.I vår analys och slutsats har vi kommit fram till att offshoring och offshore outsourcing kräver mycket förberedelse där företaget noggrant går igenom processerna. Vid projektets integrering och precisering behöver kommunikationen vara tydlig och klar för att inga missförstånd ska uppstå. Med offshoring och offshore outsourcing finns det många möjligheter men också många utmaningar som kundföretaget måste hantera både internt och externt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)