Engelskundervisning för nyanlända elever i grundskola årskurs 4-6 : En studie om de utmaningar och anpassningar som engelsklärare gör i undervisningen av nyanlända elever i årskurs 4–6.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie handlar om de utmaningar som engelsklärare möter i undervisning av nyanlända elever och hur de anpassar sin undervisning för att nyanlända elever ska klara godkänt i engelska.Studien utgår från tidigare forskning som har visat att skolan och lärarna inte har tydliga strukturer och regler när det gäller mottagning, undervisning och bedömning av nyanlända elever och till och med att samverkan mellan personalen är dålig, samt att det är svårt för nyanlända elever att inhämta kunskap på ett språk som de inte behärskar. Den tidigare forskning har visat att lärarna kan utveckla lärandet genom att utgå från elevens tidigare kunskaper, använda digitala verktyg och skapa en interkulturellt lärande miljö. Tio kvalitativa intervjuer genomfördes med tio lärare i en storstadskommun och intervjudata har analyserats med kvalitativ innehållsanalys. Resultaten visade att lärarna saknar studiehandledare stöd under engelskalektioner som betraktas som en jätteviktig resurs för nyanlända elever. Elevernas lärande blir inte utmanat, digitala läromedel utvecklar elevernas lärande och de elever som har svårighet i att lär sig två språk samtidigt ofta, ignorerar engelska språket för att lära sig svenska språket. I framtiden krävs det fler sådana studier för att utforska fenomenet utifrån elevernas perspektiv samt modersmålslärare och studiehandledares perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)