Sökning: "interkulturellt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden interkulturellt lärande.

  1. 1. Idrott och Hälsa som brobyggare:En kunskapsöversikt om interkulturellt tankesätt i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Viktor Nilsson Bergman; Fredrik Modén; [2024]
    Nyckelord :flyktingar; Idrott och hälsa; inkludering; interkulturell; invandrare; lärare;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att belysa och diskutera lärares undervisning i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv. Det handlar om lärares tankesätt om att arbeta inkluderande, och hur ett interkulturellt klassrum kan se ut med utgångspunkt för elever på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Strategier och utmaningar i att undervisa om etik, moral och livsfrågor i religionskunskap för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Duarta Kadriu; Ardiana Peci; [2023]
    Nyckelord :Etikundervisning; interkulturellt perspektiv; livsfrågor; lärarperspektiv; mellanstadiet; mångkulturellt; religionskunskap; strategier; utmaningar; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet ska undervisningen i ämnet religionskunskap ge möjlighet till “förmågan att resonera kring begreppen etik, moral och livsfrågor utifrån olika perspektiv” (2022, 118). Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med syfte att forska vilka strategier lärare använder i religionsundervisningen i arbete med etik, moral och livsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta språkfrämjande med flerspråkiga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; modersmål; specialpedagog; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sjöstedt, Åsa (2023). Att arbeta språkfrämjande med flerspråkiga barn i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Fakulteten för Lärande oich samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar och strategier för att rekrytera etnisk mångfald bland chefer och ledare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Moa Hammarbäck; Zaynab Ouahabi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad medvetenhet och till viss mån kunskap kring hur organisationer kan arbeta med att främja etnisk mångfald vid rekrytering av chefer och ledare. Sju personer som arbetar med och är engagerade i dessa frågor inom fyra olika organisationer intervjuades, för att delge sina erfarenheter, utmaningar och strategier som de använder för att främja etnisk mångfald vid rekrytering av chefer och ledare. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattning av interkulturalitet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning,arbetssätt och utvecklingsmöjligheter av interkulturalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Edfeldt; Zue Zhang; [2023]
    Nyckelord :Interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vi som gjort denna rapport kommer från olika härkomster och har båda mött och interagerat med mångfald under våra VFU-perioder. Vi vet att samhället idag präglas av kulturell och språklig mångfald på grund av den ökade migrationen. LÄS MER