Digitala dialoger : En analys av affordansers påverkan på antifeministisk kommunikation på plattformarna X, Instagram och Rumble

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Medieteknik

Sammanfattning: Den här studien undersöker vilka affordanser sociala medie plattformarna X, Instagram och Rumble förser och hur affordanserna används av tre olika antifeministiska kreatörer. Vi använde oss av Treem och Leonardis teori om affordanser, där observationsschemat delades in i synlighet, varaktighet, redigerbarhet och anknytning. Resultatet i studien visar att användarna interagerar över flera plattformar och ofta använder länkar för att koppla samman sina konton. Detta ger dem möjlighet att sprida och förstärka antifeministiska perspektiv över olika kanaler. Affordanser används både av användarna och publiken för att uttrycka hat mot kvinnor i exempelvis livechatten i livestreams eller inlägg på X. Detta kan skapa en "vi" mot "dem" mentalitet vilket utnyttjas av antifeminister för att locka publik. Designen i sociala medier plattformarna främjar inte heller kritiskt tänkande bland publiken vilket underlättar för antifeminister att skapa och upprätthålla en lojal publik som inte får möjligheten att ifrågasätta de budskap som antifeministerna förmedlar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)