Resan går till Halland! : En fallstudie av Hallands Turisttrafikförbund och bilden av Halland utifrån ett turismhistoriskt perspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Sofia Elisabeth Kostoglaki; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Under 2000-talet har turistnäringen utvecklats till en av världens största näringar och har en stark ekonomisk tillväxt. Som en följd av detta har orter och platser behövt marknadsföra sig själva i allt större grad för att kunna bli konkurrenskraftiga turistdestinationer. I skrivande stund har turismen stor betydelse för Hallands län och dess ekonomi. Längs med den västsvenska kusten har landskapet Halland utvecklats till en välbesökt badort och ett campingparadis – en ”västkustens pärla”. Men har denna bild alltid sett likadan ut? Denna undersökning bygger på en fallstudie av det regionala intresseorganet Hallands Turisttrafikförbund som grundades under tidigt 1900-tal och fokus har legat på dess marknadsföring av Halland som destination. Via organisationens egna verksamhetsberättelser, styrelseprotokoll och trycksaker har dess arbete med att marknadsföra Halland som en turistdestination kunnat följas. Detta har sedermera jämförts med hur destinationen har marknadsförts under 2000-talet. Framförallt har utgångspunkten tagits ur JörgenElbe och Magnus Bohlin m.fl.s resonemang om destinationers beståndsdelar samt Laila Gibsonsegen utarbetade modell för destinationsutvecklingens olika faser med koppling till sociala- och kulturella relationer. Undersökningen visar bland annat att destinationer utvecklas genom relationella processer där Hallands Turisttrafikförbund hade en samordnande, planerande och koordinerande roll. Därutöver har undersökningen visat hur mycket turism- och destinationsutvecklingen är knuten till platsens lokala, regionala och historiska särdrag – Halland är till största del är en rural destination där naturen och det geografiska läget har fungerat motiverande för besökare. Oavsett utvecklingsfas har stränderna och badorten varit den största attraktionen och genererat flest besökare. Undersökningen visar också att konceptet ”badorten Halland”, fortfarande är den främsta bilden av destination Halland som marknadsförs av regionens aktörer.

Stort tack till personalen på Halmstads kommunarkiv för all hjälp och ett trevligt bemötande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)