Hur undervisning i förskolan kan stödja flerspårkiga barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie med transspråkande som ramverk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur undervisningen i förskolan kan stödja flerspråkiga barns språkutveckling. För att besvara syftet har semistrukturerade intervjuer med sex olika förskollärare genomförts. Som tolkningsverktyg användes den transspråkande teorin där vi har utgått från två praktiker - social rättvisa och social praktik. Studiens resultat påvisar att förskollärare har en positiv attityd till flerspråkighet och att de synliggör barnens olika språk i verksamhetens miljö. Resultatet visar också på olika strategier som används för att främja flerspråkighet och språkutveckling i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)