Vems behov styr valet av ett standardiserat informationssystem? : En studie över vems behov som styr när ett standardiserat informationssystem ska passa olika behov i organisationen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Informationssystem används i organisationer för att fylla olika slags behov. Den här uppsatsensyftar till att undersöka hur dessa behov påverkar valet av informationssystem, samt hur dessabehov uppfylls av informationssystemet. För att utforska dessa behov användes enlitteraturstudie tillsammans med en empiriskt grundad kvalitativ undersökning. Dendatainsamlingsmetod som användes för att samla in empirin var en fallstudie hos Motalakommun, som genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer beskrev de olikaverksamheternas behov i organisationen samt organisationens övergripande behov. Behovet som organisationer har av informationssystem beskrivs i teorin, där det ska användasför att stödja användarnas arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna kan sedan skilja sig åt beroendepå i vilken verksamhet inom organisationen som användaren arbetar inom. Litteraturenbeskriver även att de olika verksamheterna kan ha haft olika mycket inflytande på valet avinformationssystem, vilket gör att olika verksamheter fått sina behov mer uppfyllda avinformationssystemet än vad andra verksamheter inom organisationen kan ha fått. I den empiriska studien utforskades ett standardiserat informationssystem vilket ska användasav användare i samtliga verksamheter inom organisationen. De olika verksamheterna bidrogmed sina behov vid valet av informationssystemet, där tillgänglighet för organisationensmedborgare och underlag till statistik var två stora och gemensamma behov mellanverksamheterna. Empirin visade även på ouppfyllda behov samt oanade behov sominformationssystemet uppfyllde. De oanade behoven var i form av funktioner sominformationssystemet bidrog med vilka verksamheterna först identifierade vid användandet avinformationssystemet. Empirin gav även bilden av att en särskild verksamhets behov har varitdominanta över övriga verksamheters behov, vilket ledde till att denna verksamhetsarbetsuppgifter fått större stöd av informationssystemet än vad övriga verksamhetersarbetsuppgifter fått. Litteraturstudien gav på så vis ett resultat som liknande den empiriska undersökningen.Mycket av det som går att finna i tidigare forskning går att finna i verkligheten, i alla fallinom den organisation som vi studerade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)