Förväntningsgap mellan medarbetare och chefer : En kvalitativ studie i en lågkostnadsorganisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Utöver kundernas förväntningar på produkter och tjänster är det också viktigt att ta hänsyn till medarbetarnas förväntningar på chefer och arbetsmiljö. Författarna analyserar hur dessa förväntningar påverkar medarbetarnas motivation, arbetsprestationer och arbetstillfredsställelse samt hur ledningen kan minska förväntningsgapet och de potentiella konsekvenserna. Genom en kvalitativ undersökningsmetod har författarna i denna uppsats undersökt hur medarbetarnas förväntningar och förväntningsgapet ser ut i en lågkostnadsorganisation. Författarna har även undersökt hur förväntningsgapet bemöts och behandlas i en lågkostnadsorganisation som valdes att nämnas för organisationen X. Syftet med denna studie var att undersöka, analysera och bygga en förståelse för medarbetarnas förväntningar, förväntningsgap och dess konsekvenser i en lågkostnadsorganisation. Författarna studerade även hur ledningen hanterar olika situationer som uppstår på grund av medarbetarnas förväntningar. För att uppnå dessa mål valde författarna att använda en kombination av forskningsmetoder, de metoder som användes var semistrukturerade intervjuer, deltagarobservation och litteraturgenomgångar. Intervjuerna genomfördes med åtta respondenter sedan transkriberades och analyserades deras svar utifrån teorier. Som slutsats har författarna kommit fram till att medarbetarna har förväntningar på organisationen X, enligt sex av åtta respondenter handlar det om organisationens utveckling. Förväntningsgapet har lett till minskad motivation hos medarbetarna. Organisationen X möter inte upp anställdas förväntningar på ett positivt sätt, då det är en lång process att göra det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)