Sjuksköterskors upplevelse av hälsorådgivning vid ohälsosam livsstil

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva hur sjuksköterskors upplever hälsorådgivning vid ohälsosam livsstil samt om de upplever sig ha tillräcklig kunskap i hur man utför hälsorådgivning. Vetenskapliga artiklar söktes med hjälp av relevanta sökord i tre sökmotorer. Tio artiklar stämde mot syftet. Huvudresultat visade på återkommande faktorer där, sjuksköterskans roll, tidsbrist, följsamhet och kunskap, upplevdes viktiga av sjuksköterskor i deras hälsorådgivning. Majoriteten av sjuksköterskorna upplevde att tidsbrist var en stor bidragande orsak till att individbaserad hälsorådgivning fick lägre prioritet än övrigt omvårdnadsarbete, trots att de visste att detta behövdes. Flera sjuksköterskor upplevde svårigheter i att förändra patientens inställning till livsstilsförändringar. Många sjuksköterskor ansåg det viktigt att skapa en relation med patienten för att då kunna förstärka dennes självförtroende och därigenom få patienten motiverad. Sjuksköterskorna upplevde att patienternas följsamhet ökade då de använde sig av uppmuntran, utförlig information, gav förslag på förändringsstrategier samt involverade närstående. På grund av bristande kunskap i samtalsmetodik upplevde många sjuksköterskor obehag vid hälsorådgivning. Utbildning i olika samtalsmetoder och kommunikation efterfrågades av sjuksköterskorna för att kunna ge förtroendeingivande rådgivning. Slutsatsen av föreliggande studie visade att sjuksköterskor upplevde hälsorådgivning svårt då ständig tidsbrist, bristande kunskap och patienternas inställning till livsstilsförändring påverkade sjuksköterskorna negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)