Bjuder din organisation in till att arbeta med sociala medier som ett verktyg för kunskapsdelning? : Uppfattningar kring sociala mediers möjligheter till kunskapsdelning i en organisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Användningen av sociala medier i organisationer har ökat och bland annat kan det unika verktyget användas för att supporta kunskapsdelning mellan individer inom och bortanför organisationens gränser. En förståelse av individens upplevelse av sociala medier är kritiskt för såväl informatikforskningen samt för organisationer som kan dra lärdom av det vid införande av sociala medier i verksamheten. Därför är studiens syfte att beskriva och söka förståelse för vad individer i en organisation uppfattar att sociala medier kan bidra med till deras kunskapsdelning och utöka kunskapsområdet för hur teknik uppfattas ur ett affordance-perspektiv. Syftet besvaras genom en fallstudie och sju kvalitativa forskningsintervjuer. Det transkriberade materialet har hanterats individuellt och tolkats utifrån tidigare forskning samt analyserats utifrån den teoretiska modell som studien tar fram. Resultatet visar att kontexten har mångfaldig inverkan på hur individen uppfattar sociala medier och hur artefakten kan användas. Kunskapsdelning på sociala medier kan öka möjligheten till att identifiera expertis, skapa en kunskapskarta och bredda sitt sociala nätverk men leda till för mycket information och en kritisk syn på innehållet. Studien stödjer den forskning som visar på att explicit kunskap kan spridas på sociala medier och framför allt genom att den kombineras med annan explicit kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)