Vad förstår du av texten du läser? Analys av faktorer som påverkar gymnasieelevers förståelse av lärobokstexter

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Läromedelsforskning i både Sverige och internationellt (Reichenberg 2000) påvisar att lärobokstexter som är försedda med vissa språkliga variabler, som röst och kausalitet, är lättare för eleverna att förstå. I denna studie har vi velat undersöka hur elever på ett yrkesförberedande gymnasieprogram, Barn- och fritidsprogrammet, tar sig an och tolkar textutdrag ur två läroböcker. Texterna, som innehållsmässigt avhandlar samma ämne (ledarskapsstilar), är till sin språkliga karaktär mycket olika. Vi har analyserat texterna utifrån ett antal olika, huvudsakligen språkliga variabler, med fokus på röst och kausalitet. Därefter har vi intervjuat elever som läst endera texten för att se om vi kunde påvisa något samband mellan textens konstruktion och hur eleverna förstår och tolkar innehållet. Vår slutsats av elevernas svar är i hög utsträckning samstämmig med den bild som många läromedelsforskare ger av faktorer som påverkar elevers läsförståelse: Den lärobokstext med större inslag av kausalitet och i viss mån röst gav eleverna en djupare förståelse av innehållet, vilket framgår bl.a. av att de i större utsträckning kunde koppla ihop det med andra erfarenheter inom och utanför skolan. I den efterföljande diskussionen har vi resonerat om hur elevernas möte med läromedelstexter kan utvecklas dels genom att lärobokstexterna får större inslag av bl.a. röst och kausalitet, dels genom att läraren hjälper eleverna fram till goda lässtrategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)