Inköp av läroböcker till gymnasieskolan : En studie av hur inköpsprocesserna ser ut för böcker till dataundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Marknaden för läroböcker är stor och för de bokförlag som förstår hur skolorna fungerar finns det pengar att tjäna. Skolvärlden är dock en marknad av speciell karaktär och skolor skiljer sig markant som kund jämfört med vanliga företag med vinstintresse. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur gymnasieskolors inköpsprocesser ser ut för dataundervisningsböcker. Syftet är vidare att förstå vilka faktorer som påverkar inköpsprocesserna. Undersökningsmetoden som används är fallstudier och uppsatsen innehåller fallstudier på tre gymnasieskolor, nämligen Sigtuna humanistiska läroverk, Fyrisskolan och Vallentuna gymnasium. Av resultatet framgår att tillgång på relevant litteratur är den faktor som påverkar inköpsprocessen mest. Data som ämne skiljer sig från andra ämnen och det saknas anpassad litteratur på skolboksmarknaden. Det är lärarna som bestämmer vilka böcker de vill använda i undervisningen. För att nå lärarna bör bokförlagen vara tillgängliga, komma ut och besöka skolorna för att visa upp sina produkter och förse lärarna med provexemplar på böckerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)