Hälsofrämjande arbetsplatser : En litteraturstudie om ledarskapets betydelse för arbetsrelaterad stress

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Bakgrund: Arbetsrelaterad stress i samhället ökar, även sjukskrivningar kopplat till arbetsrelateradstress där arbetsmiljön är bidragande till långvarig stress. Långvarig stress utan återhämtning kan ledatill utmattningssyndrom. I Sverige har stressrelaterade sjukskrivningar ökat med 13 procent från år 2019till 2022. Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön och brister arbetsmiljön ökar risken förarbetsrelaterad stress. Ledarskapet har en central roll för hälsofrämjande arbetsplatser.Syfte: Undersöka ledarskapets betydelse för arbetsrelaterad stress och hälsofrämjande arbetsplatser.Metod: En litteraturstudie med kvalitativ ansats bestående av en litteraturundersökning, enurvalsprocess och innehållsanalys.Resultat: Innehållsanalysen resulterade i tre huvudkategorier: företagsledning, arbetsrelaterad stress ochautonomi. Fem subkategorier framkom ur analysen. I dessa fem subkategorier, beskrivs huröverbelastning och resursbrister skapar oro och stress hos de anställda. Både ledare och anställdaförväntas utföra vissa arbetsuppgifter och de i ledarposition förväntas även hantera olika situationer somuppstår rörande personal, exempelvis lösa konflikter och stötta de anställda i sitt arbete. Hög tilltro tillsitt eget ledarskap utvecklar förtroende och en bättre relation till de anställda. Chefer som är närvande isin ledarroll förbättrar möjligheterna att skapa en god teamkänsla på arbetsplatsen. För en godteamkänsla krävs ledarskap med tydlig kommunikation. Delaktighet och Empowerment förstärkerteamkänslan och skapar engagemang och glädje hos de anställda. Individer med ledande befattningpåverkar företagskulturen, med ledarbeteenden och attityder, vilket i sin tur påverkar de anställdasinställning.Slutsats: Resultatet i denna studie pekar på att ledarskap påverkar de anställdas upplevelse avarbetsrelaterad stress: där otydlighet hos ledare i kombination med dålig närvaro och kommunikationskapar missnöje, oro och osäkerhet, påverkar de anställdas hälsa och välbefinnande negativt och ökarrisken för arbetsrelaterad stress.Nyckelord: Ledarskap, arbetsmiljö, stress, empowerment, företagskultur

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)