Modekonsumtion och konsumentidentitet under en ekonomisk kris – en jämförelse mellan studenter och förvärvsarbetare

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Vårt syfte är att ge en ökad förståelse för hur individers identiteter skapas och förändras med koppling till mode och modekonsumtion under en ekonomisk kris. Metod: Vi har valt att använda oss av en induktiv ansats för vår kvalitativa undersökning. Genomförande av åtta personliga intervjuer har ägt rum, efter en semistrukturerad metod. Teoretiska perspektiv: Teorier som tas upp berör identitet och konsumentidentitet relaterat till mode. Empiri: Vår empiri består av de åtta intervjuer som har genomförts. Utifrån dessa har vi sedan gjort vår analys. Resultat: Vi har kunnat identifiera fem olika konsumentidentiteter som framträder i samband med en ekonomisk kris. Vad vi även har kunnat fastställa är att studenter och förvärvsarbetare uppvisar

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)