Erfarenhetsåterföring : En framtagen metod för att främja samverkan

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Sverige har sett en stor ökning av nyproducerade bostäder de senaste åren och byggbranschen har haft stor framgång. Med den kraftiga ökningen ställs nya krav på byggbolagen. Byggprocessen förkortas och effektiviseras med metoder som industriellt byggande. Men med en kortare byggtid och ökad effektivitet kan även problem i produktionen uppstå.   Syftet med denna rapport är att lokalisera återkommande problem och störningar som idag finns vid arbetsmoment i produktionen. Via workshoppar har vi samlat information från entreprenadbolagets egna hantverkare för att uppnå en klar bild av hur man går tillväga i byggprocessens utförandedelar samt kartlägga problem som uppkommer i produktionen.   Entreprenadbolaget är kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöcertifierat gentemot kraven i ISO 9001, ISO 1400 och OHSAS 1800. Dessa certifieringar ställer krav på ett strukturerat förbättringsarbete. Direktiv för förbättringsarbeten inom bolaget existerar men det är något som inte når hela vägen. Det saknas ett medel i förbättringsarbetet som verkar för samtliga yrkesroller inom bolaget.  Med insamlad information som bakgrund har vi utvecklat ett medel som kan effektivisera delar i produktionen som samtidigt bidrar till en stimulerande arbetsmiljö för hantverkarna.  Området som valdes att studera vidare var hantverkarnas förslag om en pärm för speciallösningar vid bristfälliga konstruktioner och störningar i produktionen.  Det framtagna hjälpmedlet samt den utförda metoden i arbetet med att motverka återkommande problem och störningar i produktionen ser vi som ett steg i arbetet med att uppfylla ett av entreprenadbolagets årliga delmål, som innebär att främja samverkan mellan medarbetarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)