Betydelsefulla undervisningssätt och undervisningsfaktorer i Grundsärskolan : En intervjustudie ur ett lärarperspektiv om intresseväckande undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om betydelsefulla undervisningssätt och undervisningsfaktorer för att främja intresseväckande undervisning i grundsärskolan. Syftet konkretiserades i två frågeställningar som belyser betydelsefulla undervisningssätt samt undervisningsfaktorer. Utifrån syftet har en kvalitativ metodansats använts. Genom att intervjua sex verksamma lärare i grundsärskolan har i sammanhanget relevanta och intressanta utsagor bearbetats med hjälp av Dillons (2009) läroplansteori, the questions of curriculum. Valet av teoretisk utgångspunkt innehåller sju undervisningselement, dessa har varit verktyg i studiens analysarbete för att kategorisera materialet. De huvudsakliga resultaten visar på att läraren är betydelsefull för att främja intresseväckande undervisning. Det visar sig främst genom lärarens förhållningssätt om att vara engagerad och fokuserad samt lärarens personegenskaper i att vara lyhörd och flexibel i undervisningspraktiken. Lyhördhet och flexibilitet kopplas främst ihop med lärarens förmåga att beakta elevers reaktioner, som en grund för vidare undervisningsanpassningar, utifrån elevens förutsättningar och behov. En betydelsefull undervisningsfaktor är relationernas kvalitet som närvarar i lärmiljön. Studiens resultat i samstämmighet med tidigare forskning pekar mot att läraren har en betydande roll i arbetet att upprätthålla och främja alla relationer, främst gentemot elever och elevassistenter. Vidare indikerar studiens resultat att en betydelsefull undervisningsfaktor är att använda olika lärmiljöer samt fysiskt undervisningsmaterial, för att främja intresseväckande undervisning för elever i grundsärskolan. En av slutsatserna är att intresseväckande undervisning främjas när lärare utgår från en elevorienterad- och omsorgsbetonad undervisning. Utifrån föreliggande studie och tidigare forskning är kvaliteten på olika relationer centralt för att främja elevers intresse i undervisningen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)