Marknadsföring på sociala medier: : Hur kan sociala medier hjälpa Kristinehamn med att stärka sitt varumärke samt attrahera fler besökare?

Detta är en L2-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Sammanfattning: Kristinehamn, en mindre ort belägen vid Vänerns nordöstra skärgård, en plats med många resurser  i den lokala naturen och kulturen. En plats med stora möjligheter och utvecklingspotential till att bli en mer välbesökt destination.   Därför har jag valt att i denna studie undersöka hur Kristinehamn som varumärke samt destination väljer att marknadsföra sig på sociala medier. För att göra en kartläggning av vad som i dagsläget saknas i Kristinehamns kommuns marknadsföring med ett fokus på de sociala medierna Facebook, Instagram och Twitter har jag tagit hjälp av olika teorier som stödjer det valda ämnet. För att ha möjlighet att besvara det valda syftet och frågeställningarna har jag i denna studie använt mig av en empirisk undersökning, en intervju samt en observation. Denna studie berör Kristinehamn kommuns marknadsföring på de internetbaserade fenomenen sociala medier, med ett fokus på hur kommunen väljer att attrahera nya besökare till destinationen Kristinehamn.   Studien har skapat en större kunskap om det behandlade ämnet. Studien har även kunnat konstatera, med olika teorier som hjälp, att en mer omfattande närvaro samt en mer utvecklad marknadsföring på de tre sociala medierna skulle generera fler besökare till kommunen. Detta som en kompletterande del till den marknadsföring som idag tar plats i tryckta broschyrer och tidningar samt på den egna officiella hemsidan visitkristinehamn.se. Marknadsföring på Internet, har i denna studie med hjälp av flera teoretiker, kunnat konstateras vara ett effektivt sätt att snabbt och enkelt sprida information till en större grupp människor, kundsegment som kanske inte varit påtänkta innan.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)