Vad är acceptabelt för en elev att säga i klassrummet? : En intervjustudie om paradoxerna i gymnasieskolans värdegrund

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT); Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Sammanfattning:

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur fyra samhällskunskapslärare agerar i situationer där åsikter som går i strid med värdegrunden i Gy 11 kommer fram i klassrummet. De lärare som var med i undersökningen blev intervjuade och intervjuerna analyserades sedan med en hermeneutisk utgångspunkt, vilket innebär att vi inte gör anspråk på att få fram några generella resultat i det här arbetet. De teorier som är centrala i arbetet är Anders Sannerstedts teori kring begreppen förstå, kan och vill. Dessa begrepp används för att undersöka hur implementeringen av styrdokumenten ser ut för de undersökta lärarna. Även Anders Hanssons teori om paradoxer i samband med tolerans och Hanna Kjellgrens genomgång av värden i värdegrunden för gymnasieskolan spelar en central roll i arbetet. De viktigaste slutsatserna som dras i detta arbete är att alla fyra lärare försöker vara toleranta mot eleverna och släppa fram elevernas åsikter även om dessa går emot skolans värdegrund. Däremot är lärarna eniga om att när elever begår brott mot yttrandefriheten, framför allt hets mot folkgrupp, måste elevernas resonemang brytas. Det uppstår då motsägelse där man å ena sidan ska få säga vad man vill men å andra sidan får man bara säga vad man vill inom ramarna för vad som är acceptabelt utifrån andra demokratiska värden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)