Nätdejting - En enkätstudie angående motivationen till användandet av nätdejting

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ge en bild av vad som motiverar till användandet av nätdejtingtjänster och om denna motivation skiljer sig mellan kön, ålder eller de som betalar eller inte betalar för sin nätdejting. Vi ville även se om denna tjänst gav användaren något mervärde gentemot den traditionella kontaktannonsen. För att uppnå detta syfte har vi, genom en kvantitativ metod, samlat på oss information, given nätdejtare, med hjälp av en webbundersökning. Denna undersökning baserades på tidigare forskning kring motivation till Internetanvändning. De svar vi fick analyserades och jämfördes sedan mot teorier kring Internetanvändning. Vi fann i vår undersökning att de tekniska attributen som att söka, surfa och undersöka var det som motiverade användarna av nätdejting och att denna motivation inte skiljer sig mellan de betalande eller icke betalande nätdejtarna. Slutligen såg vi också att just dessa attribut innebar ett mervärde för användaren då dessa tjänster ej erbjuds genom en traditionell kontaktannons.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)