”Lek för mig är inte bara lek, barnen lär sig jättemycket när de leker” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar av sin delaktighet i barns lärande i utomhusleken utifrån ett sociokulturellt perspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte är att med hjälp av förskollärares beskrivningar bidra med kunskap kring förskollärares delaktighet i barns lärande i utomhusleken. Studiens berörda frågeställningar är: Hur beskriver förskollärarna utomhuslek? Hur beskriver förskollärarna sin delaktighet i barns lärande i utomhusleken? En kvalitativ metod har använts där sex yrkesverksamma förskollärare från äldrebarnsavdelningar intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Studien har utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Det begreppsliga underlaget är proximal utvecklingszon och appropriering, vilket användes under analysen och sattes i relation till studiens resultat. Samtliga förskollärare beskriver utomhusleken som viktig och mångsidig där många möjligheter för barnen finns att exempelvis styra sin lek och ta initiativ. I förskollärarnas beskrivningar lyfts sambandet mellan lek och lärande som centralt där förskollärarkompetens anses avgörande för att kunna stötta barnen i deras lärande i utomhusleken. Vidare beskriver samtliga förskollärare vikten av sin delaktighet och att det finns olika sätt att delta på i barns lärande i utomhusleken beroende på förskollärares varierade intentioner. Förskollärarna beskriver vidare att det krävs ständiga överväganden för att avgöra graden av sin delaktighet i barns lärande i utomhusleken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)