En kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på revisionsprocessen med fokus på små och medelstora kundföretag i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Nutida revisionsarbete präglas i allt större utsträckning av en kontinuerlig digitalisering som ställer höga krav på revisionsprocessen. Digitaliseringen är ett krav inom revisionsbranschen som leder till mervärde i affärer, gör revisorers arbete mer effektivt och bidrar till bättre kvalitet. Syftet med studien är att undersöka hur digitaliseringen påverkar både helheten av revisionsprocessen och med fokus på små och medelstora kundbolag i Sverige. Härtill undersöks vilka digitala verktyg och system som tillämpas och nyttjas av olika stora revisionsbyråer. För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ metod använts där intervjuer genomförts med sex respondenter varav fyra arbetar i stora revisionsbyråer och två i medelstora revisionsbyråer. Referensramen i studien baseras på teorier om revision och digitalisering som helhet, revisionsprocessen, definition av små och medelstora kundbolag, automatisering, Audit 4.0, Artificiell intelligens samt digitaliseringens inverkan på små och medelstora kundbolag. Urvalet av teorier syftar på att få ett helhetsgrepp om digitaliseringens roll i revisionsprocessen. Utifrån analysen resulterar studien i att digitaliseringen förenklar, stödjer och kompletterar revisionsprocessen i små och medelstora kundbolag. Digitaliseringen medför mer kvalitet, effektivitet och mervärde för kunder men också en bristfällig teknisk kompetens där en stor vikt läggs på den digitala mognaden hos kundbolagen. Kundens ekonomiska möjligheter för införande av och potential till att nå digitala system betonas. Studien visar även att regelverket har en inverkan på digitaliseringen. Det är dessutom uppenbart att små och medelstora kundbolag värdesätter rådgivning och interna kontroller. Studiens slutsats tyder dessutom på att digitaliseringens påverkan på revisionsprocessen i små och medelstora kundbolag liknar helhetspåverkan mer än vad det avviker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)