Hur skildras medeltiden i olika läroböcker? : En kvalitativ studie av olika läroböcker inom ämnet Historia för åk 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att granska tre olika läroböcker inom historieämnet för årskurs 4–6 där alla anser sig följa styrdokumentet Lgr11 (Skolverket, 2019). I denna studie analyseras de olika läroböckerna inom ett och samma område, analysen sker genom en översiktsanalys och en djupanalys. Översiktsanalysen görs på området ”Att leva på medeltiden” och djupanalysen på delkapitlena om bönderna. Detta för att kunna göra en djupgranskning av: vilka begrepp som används, hur texterna är skrivna, hur området framställs samt vilka och hur mycket bilder som används. Metoden som används är inspirerad av kritisk diskursanalys, brukstextanalys och interaktionen mellan bild och text. I resultatdelen ställs de olika läromedlen mot varandra och mot det centrala innehållet i ämnesområdet inom historia som det är framställt i Lgr11. Slutsatsen är att de granskade läroböckerna har lite olika fokusområden men att två av de tre läroböckerna är mer lika än den tredje rent textuellt. Två av böckerna har ett liknande upplägg med text och bild, den tredje har mer text men mindre bilder men också frågeställningar och mer kopplingar mellan dåtid och nutid. Sammantaget så uppfyller läroboken med mer text fler punkter både i det centrala innehållet och historiedidaktiskt. Således kan denna studie vara både intressant och behjälplig vid val av läroböcker i mellanstadieskolor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)