Försäljning av sitt livsverk : En kvalitativ studie av entreprenörers upplevelser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Titel: Försäljning av sitt livsverk - En kvalitativ studie av entreprenörers upplevelser  Ämne: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi inriktning revisor och bank, 30 hp Författare: Andreas Petersson och Felix Ottosson  Handledare: Kjell Johansson, Jur. Dr i Redovisningsrätt och Universitetslektor i Företagsekonomi  Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra till förståelse för vad en bolagsförsäljning kan innebära i form av för- och nackdelar för bolaget och entreprenören själv efter försäljningen samt vad som krävs för att affären ska bli lyckad.  Problemformulering: Vad innebär en försäljning av ett bolag ur en entreprenörs perspektiv?  Metod: I denna studie har en kvalitativ forskningsmetod med abduktiv forskningsansats använts. Semistrukturerade intervjuer har utförts med nio respondenter, vilka alla har sålt en majoritetsandel i sitt aktiebolag. Intervjufrågorna har dels operationaliserats med hjälp av en teoretisk referensram som grund och dels bestått av icke-teoriberoende frågor.  Slutsats: Studien finner att entreprenörer gynnas av att anlita M&A-rådgivare under försäljningsprocessen och att de bör överväga fler faktorer än enbart pengar vid försäljningen. Dessutom dras slutsatsen att en försäljning innebär en emotionell berg-och-dalbana, men att det operationellt inte behöver innebära så stora förändringar eller utmaningar. Av studien framgår även att säljaren gynnas av att vara väl förberedd inför processen och att målbolaget kan räkna med ökad rapportering och kontroll. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)