Vägen till lyckad robotrådgivning : En kvalitativ studie om kundförtroende och transaktionskostnader

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Den automatiserade rådgivningen är ett nytt fenomen på den svenska marknaden som innebär att kunderna ställs inför nya utmaningar när det kommer till investeringsrådgivning. Det har i tidigare forskning inte undersökts hur förtroendet ser ut angående robotrådgivning ur ett kundperspektiv vilket bidrar till ett intresse hos författarna att täcka denna kunskapslucka. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka förutsättningarna för automatiserad kundrådgivning att brett slå igenom, detta genom att analysera potentiella kunders förtroende för tjänst och leverantör samt hur kunder ser på potentiella transaktionskostnadshinder. Det senare genom att undersöka hur kunden uppfattar den tillgängliga informationen, behovet av finansiell kunskap, psykologiska fällor samt kundens syn på eventuellt svekfullt beteende. Genomförande: Studiens genomförande bygger på en kvalitativ metod med åtta intervjuer med privatpersoner och en med en produktägare. Respondenternas förtroende samt åsikter har undersökts genom att sätta upp ett hypotetiskt scenario med den automatiserade rådgivningen. Det har sedan jämförts hur väl robotrådgivningen hanterar de problem som kan uppstå vid investeringsrådgivning jämfört med den traditionella rådgivningen för att på så sätt förenkla respondenternas möjlighet att ge så utvecklade och nyanserade svar som möjligt. Slutsats: Studien visar att det generella förtroendet för den automatiserade rådgivningen kan anses likvärdigt med det som finns för den traditionella rådgivningen, dock har robotrådgivningen en stor brist i de informationsasymmetrier som råder mellan kunden och roboten. På grund av den asymmetriska informationen kan kunden ha svårt att avgöra kvaliteten på robotrådgivningen och kan leda till att denne avstår från att använda sig av en sparrobot.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)