Kan skolans tidigare åldrar lära av förskolans pedagogiska synsätt?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: BakgrundVi är båda inriktade på de tidiga åldrarna i skolan och har haft funderingar om hur det går attarbeta mer utifrån barnet i skolan, eftersom vi känner att skolan ofta tänker på vad som skallläras in i stället för hur det skall läras in. När vi träffades under utbildningen diskuterade vioss fram till att det vore intressant att se om förskolepedagogiken förekommer i skolans världeftersom vi båda tror att förskolan har ett bra sätt att få kunskapen förankrad hos barnetgenom lek, tema, och de skapande ämnena, och att skolan kan ha en del att lära av förskolan.SyfteSyftet med denna studie är att titta på vad som utmärker förskolans pedagogiska verksamhetoch synsätt, och se om pedagoger i skolans tidigare år arbetar utifrån detta synsätt idag.Våra frågeställningar är: ·Vad utmärker förskolans pedagogiska synsätt kring barn och barns lärande? · Hur tänker och arbetar pedagoger i skolans tidigare år idag, med tanke på vad somutmärker förskolepedagogik? · Finns det någon skillnad i att arbeta med förskolepedagogik i åldersintegrerade klassergentemot rena åldersklasser?MetodVårt tillvägagångssätt har varit att dels göra en litteraturstudie och dels göra en kvalitativundersökning i form av sex intervjuer för att besvara våra frågeställningar. Angående delärare som vi intervjuade, så arbetar tre stycken utifrån åldersintegrerad verksamhet och treutifrån ren åldersindelning. Båda grupper arbetar med tidigare åldrar. Vi ville ta reda på omdet finns någon skillnad i att arbeta med förskolepedagogik i åldersintegrerade klassergentemot rena åldersklasser. Vi har valt att jämföra de två olika inriktningarna,åldersintegrerat och rena ålderklasser, för att se om de arbetar på olika sätt.ResultatGenom läst litteratur på ämnesområdet har vi kommit fram till vilka delar som utmärkerförskolans pedagogiska synsätt och dess verksamhet. Vi har också genom utförda intervjuerfunnit att det inte finns någon tydlig skillnad mellan de två olika grupperna, åldersintegrerade

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)