Platsmedveten synkronisering av ljuduppspelningshastighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Teknik och samhälle

Sammanfattning: Det är idag svårt att föreställa sig ett samhälle utan smartphones. Dessa används till både arbete och nöje. Smartphones innehåller en mängd olika sensorer som utnyttjas i nymodiga lösningar. Ett användningsområde som har blivit populärt är ljudvandringar, som är ett fenomen där en kontextuell berättelse utspelar sig på platsen som berättelsen handlar om. Ofta handlar det om turism men även kulturella upplevelser som teater, poesi, personliga berättelser och liknande. Ett återkommande problem inom den relaterade forskningen är att användaren ofta kan bli osynkroniserad med ljudet om denna inte följer gånghastigheten som vandringen spelades in i, vilket betyder att informationen som spelas upp inte stämmer överrens med den faktiska platsen användaren befinner sig på. På grund av det relativt okända området användes metoden Research Through Design för att designa en artefakt som kunde användas till tester för att se om lösningen var värd att fortsätta arbeta på. Denna uppsats presenterar därför en design av en applikation som utnyttjar GPS-enheter i Androidtelefoner för att anpassa uppspelningshastigheten av ljudet så att användaren kan uppleva fenomenet i sin egna takt. En existerande applikation modifierades och utvärderades på fyra deltagare som fick testa den ursprungliga lösningen och jämföra den med den nya lösningen. Utifrån intervjuerna visar det sig att hälften av deltagarna föredrar den föreslagna lösningen och den andra halvan föredrar den ursprungliga. Dock kan man ändå se en förhöjd användarupplevelse utifrån användarnas svar men också att det finns ett visst behov av att fortsätta utforska området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)