Unga konsumenters attityder till socialt ansvarstagande inom varumärkeskommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka unga konsumenters attityder till företags sociala ansvarstagande. Forskningsfrågorna är 1. Hur ser unga konsumenters attityder ut till socialt ansvarstagande? 2. Vilka åtgärder bör tas enligt informanterna, för att förändra konsumenters uppfattning om företag med bristande socialt ansvarstagande? Teoretisk referensram: Denna studie använder en teoretisk bakgrund kring begreppet CSR. Denna studie innehåller även viktiga begrepp som kopplas till de två teorierna: Carrolls CSR-pyramid och Elaboration Likelihood Model (ELM). Den första teorin fastställer ett ramverk som inkluderar fyra nyckelnivåer som ett företag måste uppfylla för att definieras som socialt ansvarstagande; det ekonomiska, juridiska, etiska och filantropiska ansvaret. Den andra teorin består av två processer; den centrala och den perifera processen, som ligger till grund för ELM. Metod: Denna studie använder en kvalitativ forskningsmetod i fokuset på svenska unga konsumenter. 10 semi-strukturerade intervjuer har genomförts som vidare utgör den primära grunden för den tematiska analysen. Resultat: Resultaten visar att den etiska nivån i Carrolls CSR-pyramid var den mest betydande bland unga konsumenter. Transparens uppstod som ett nyckelord där deltagarna betonade önskan av konkreta handlingar som bygger på statistik. Till sist diskuterades företag med den gig-ekonomiska arbetsmodellen, där alla deltagare menade att det är möjligt för dessa företag att, genom transparens och en bättre intern kultur, förändra sitt dåliga rykte. Nyckelord: CSR, unga konsumenter, socialt ansvarstagande, strategisk kommunikation, hållbar varumärkeskommunikation Antal tecken inklusive blanksteg: 75 385

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)