Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om förskollärares arbete med barns flerspråkighet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med att främja flerspråkiga barns språkutveckling. Studiens fokus ligger på förskollärares syn på sin egen kompetens i arbetet med barns flerspråkighet och förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. Denna studie tillämpar en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare har genomförts. Samtliga förskollärare i studien är verksamma i mångkulturella förskolor och har bidragit med kunskaper och erfarenheter kring detta ämnesområdet. Studiens resultat har analyserat utifrån det sociokulturella perspektivet och två centrala begrepp, vilka är scaffolding och artefakter.  Resultatet visar bland annat att förskollärarna ser sina språkkunskaper i engelska som en möjlighet att kommunicera med de engelsktalande barnen. Strategierna som visas i resultatet är till exempel, att samverka med vårdnadshavare, involvera barns modersmål i den pedagogiska miljön och nyttja pedagogers flerspråkighet som resurs. Slutsatsen av studien pekar på att det finns både utmaningar men också möjligheter i förskollärarnas arbete med att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)