Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att lock

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Turismvetenskap

Sammanfattning: Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. Studiens syfte är att öka förståelsen för hur Stockholm Marathon arbetar med dessa strategier för att locka besökare men även att skapa förståelse för vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. Genom en intervju med Marathongruppen, som ansvarar för eventet Stockholm Marathon, en litteraturstudie, samt en netnografisk analys, har undersökningen kunnat sammanställa en slutsats som besvarar studiens frågeställning. Datainsamlingen visar att flera marknadsföringsstrategier är lämpliga men att olika strategier passar olika bra beroende på exempelvis målgrupp. Eftersomolika målgrupper bland annat föredrar olika marknadsföringskanaler så lyckas inte alla kanaler nå ut till det specifika evenemangets målgrupp. Dessutom har det visat sig att olika målgrupper har olika preferenser gällande evenemanget, exempelvis visade sig helhetsupplevelser och destinationen som evenemanget träder plats på vara av vikt för Stockholm Marathons besökare likväl som besökare vid andra maratonlopp. Digitaliserad marknadsföring i form av exempelvis egenskapat innehåll i sociala medier visade sig även vara en strategi som når ut till flera målgrupper beroende på kanalval. Den digitala marknadsföringen har även uppenbarat sig som en källa till engagemang, involvering och djupare relationer mellan besökare och aktörer vilket visade sig påverka beteenden i form av ökat intresse att besöka evenemanget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)